Kodyo & Mofina – Don Sijmor

Vorig jaar werd ik iedere dag warm gemaakt voor het boek Kodyo & Mofina van Don Symor. Ik kwam er steeds maar niet aan toe om het boek te lezen. Enkele dagen terug had ik dan eindelijk tijd om te boekwurmen, dus kon ik het boek in alle rust lezen.

Wat mij direct opviel is dat de auteur zijn uiterste best heeft gedaan om de lezer wat mee te geven van de wintireligie en de Surinaamse cultuur. Ik maakte kennis met de jonge Kodyo, zoon van een granman en Mofina, dochter van inheemsen. Mofina is grootgebracht bij haar pleegmoeder Ma Otunadai en werd in het verhaal beschermd door een zeegod Kapten Zefari. Hij was er eigenlijk voor verantwoordelijk dat Kodyo en Mofina’s lot met elkaar vervlochten zou raken. Over Kodyo kwam ik te weten dat hij een groot jager is en dat hij dit talent had ontwikkeld onder begeleiding van zijn grootvader, de granman die later kwam te overlijden. Kodyo had zoveel verdriet van dit gebeuren dat hij zijn dorp verliet om tot verwerking van dit gemis te komen. Hij bleef een jaar weg en keerde daarna terug naar het dorp.

Kodyo had voor hij terugkeerde naar het dorp eigenlijk al een heldendaad verricht. Hij had Mofina gered van een zwarte panter. De zwarte panter bleek uiteindelijk geen zwarte panter te zijn, maar één van de verschijningvormen van Kapten Zefari, de beschermheer van Mofina. Het bleek dat het was voorbestemd dat Kodyo en Mofina bij elkaar zouden horen. De dorpsoudsten zagen hun speciale band, dus werd de relatie officieel gemaakt, door een traditioneel huwelijk ‘seti libi’.

Op zijn trouwdag kwam Kodyo achter de geschiedenis van zijn vader, die heel vroeg gestorven was. Kodyo’s vader had hem bezit achter gelaten in de stad. Kodyo wou maar al te graag zijn geboorterecht opeisen, dus ging hij met Mofina naar de stad. Zijn vader bleek een gerespecteerd marronleider te zijn en had zijn zoon Kodyo een aantal hectaren grond en gouden munten achtergelaten. De gebeurtenissen volgden elkaar in rap tempo op, al te veel wil ik niet prijsgeven, maar het boek was van begin tot eind spannend met een verrassende ontknoping.

Tagged , ,